Follow on Bloglovin

fredag 15. februar 2013

Hørt om dette sjangernavnet: crossover?

Dagbladets nettside kan vi lese at barne-og ungdomslitteratur som også voksne leser kalles, "crossover".

Sjangeren har eksistert lenge, men da under begrepet, "alle-alderbøker".

Bøker som blir nevnt i forbindelse med sjangeren er blant annet, "Twilight-serien", "Harry Potter", Dødslekene og nyutgivelsen, Faen ta skjebnen, som forøvrig allerede har oppnådd å få betegnelsen, "sensasjon".

Foto er hentet fra:  Cappelendamm.no
Foto er hentet fra:  Gyldendal.no
Foto er hentet fra: Gyldendal.no




Visste du om dette nye sjangernavnet?

3 kommentarer:

  1. Jeg syntes det er et ikke-navn, all den tid dette ikke er en sjanger. Crossover er en målgruppe, mener nå jeg da.

    Jeg tenker at sjangeren sier noe om, til en viss grad, hva man kan forvente seg av innholdet og en betegnelse som crossover sier noe om aldersgruppen forlagene tror en bok vil appellere til. Hvis man hadde skrevet "Voksen, hørt om det?" og skrevet at det var sjangeren som skulle redde romanen hadde det jo virket underlig. Sjanger er for meg f.eks. SF, fantasy, samtidsroman, krim, chick-lit også videre.

    Riktig god helg :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ser klart argumentet ditt her, og synes i likhet med deg, at crossover er en lite egnet betegnelse på en sjanger.

      Crossoverlitteratur derimot, kan benyttes.

      En fin weekend til deg også!

      Slett
  2. Ah, jeg tenkte på crossover som noe helt annet! :) Det jeg tenkte på var begrepet man har i tegneserieverden når to univers møtes. Som om Twilight og Harry Potter hadde delt en bok sammen. Men jeg tror ikke jeg har hørt om crossover når det gjelder aldersgrupper. Hm..

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar : )