Follow on Bloglovin

søndag 17. februar 2013

En smakebit på søndag: Den fortrolige

En snefull og stille søndag - det er vinterferie i hovedstaden, og det merkes. Frokosten er allerede inntatt, og her sitter jeg med kaffekoppen og er klar for denne ukentlige og særdeles hyggelige eventen, "en smakebit på søndag". For deltagelse er det bare å gå inn på Mari sin blogg, Flukten fra virkeligheten og følge oppskriften der : )

Boken jeg har valgt smakebit fra i dag, har jeg nylig fått tilsendt fra forlaget, og jeg har dermed ennå ikke lest den. Den fortrolige har høstet flere priser, og romanen har gjort stor suksess i Frankrike. Ser fram til å lese den : )

Dagens smakebit
Foto er hentet fra: Aschehoug.no
Tittel: Den fortrolige
Originaltittel: Le confidant
Forfatter: Hélène Grémillon
Oversatt av: Agnete Øye
Utgivelsesår: 2013
Omfang: 256 s.
Språk: Bokmål
Litterær form: Romaner










På forlagets nettside kan vi lese følgende om handlingen:

En liten landsby utenfor Paris. Det er rett før 2. verdenskrig. Mellom to kvinner oppstår et uvanlig vennskap.
Unge, vakre Annie kommer fra enkle kår og drømmer om å bli maler, mens den velstående Madame M. tilsynelatende har alt - unntatt det barnet som hun så brennende ønsker seg. En dag inngår de to kvinnene en pakt som vil få uante konsekvenser for dem begge.
Mange år senere mottar forlagsredaktøren Camille en mengde kondolansebrev etter morens død. Blant dem er en tykk konvolutt fra en anonym avsender, og samme slags konvolutt dukker deretter opp i postkassen hver tirsdag. Litt etter litt forstår Camille at hvert av brevene er et nytt kapittel i en historie om umulig kjærlighet og ødelagte skjebner. Langsomt åpner tirsdagsbrevene opp en forferdelig hemmelighet som også angår henne selv.
Kilde: Aschehoug.no

Smakebiten er hentet fra s. 42
"På denne tiden syntes jeg fortsatt at brevene var underholdende, nesten vennskapelige, det var ikke meg imot med litt mystikk i en verden som var blitt helt blottet for slikt. Dessuten ville jeg gjerne vite fortsettelsen, hva i all verden var det som hadde gått for seg hos det grusomme ekteparet M.?
Jeg forestilte meg ikke et øyeblikk hva jeg hadde i vente. Det utenkelige  finnes, det er jeg beviset på."

Les anmeldese av boken hos Bokelskerinnen

18 kommentarer:

  1. Takk for smakebit på en bra bok, høres det ut som. Vil nok lese denne en gang, ja, Ønsker deg en fin søndag, ute eller inne. (Jeg titter på skirenn på TV mens jeg skriver.)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ser fram til å lese den - begynner snart : )

      Frister nok mer å være inne i dag med så mye snefall - tungt å skyve barnevogn ute nå.

      Ha en fin søndag!

      Slett
  2. Ja, dette kan være en spennende bok. Ha en fin søndag.:) Sitter selv i hovedstaden på hotellets internettrom, og vurderer å tusle en tur ut, men det regner en del, og jeg har ikke emd meg paraply.

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjønt med en liten avstikker - kos deg i byen : ) Holder med deg - frister ikke å gå ut i dag. Tenker det blir innedag med bok og en god middag : )

      Ha en fin søndag!

      Slett
  3. Takk for smakebiten!Denne boken har jeg sett på noen ganger, virker som en fin historie:) Ha en herlig søndag videre:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Blir spennende å ta fatt på den og finne ut mer : )

      Ha en fin søndag!

      Slett
  4. Denne har jeg også liggende på vent i bokhyllen og ser frem til å lese denne:-) Ha en super søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir stadig flere bøker som venter på å bli lest i bokhyllen min : )

      Ha en fin søndag!

      Slett
  5. Spännande! Jag vill också veta :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp - har noen spennende bøker på vent i bokhyllen nå : )

      Slett
  6. Det var en spennende smakebit. Jeg fikk virkelig lyst til å lese denne boken, men samtidig er jeg redd for at det er en sånn gråtebok? Jeg er ikke akkurat der i livet at det passer akkurat nå.
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Greit å følge leselysten : ) Bokvalgene mine blir også preget av sinnsstemning og andre faktorer, naturlig nok vil jeg si.

      Ha en fin søndag!

      Slett
  7. Flott smakebit, denne må jeg titte nærmere på! Og så håper jeg ikke har skremt deg fra å lese "Fuglehotellet", for den er hverken tung eller trist, bare veldig veldig til å kjenne seg igjen i :) Klem fra Anette :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Boken er notert - ettersom den ikke er tung og trist.

      Ha en fin søndag!

      Slett
  8. Har inte hört talas om denna bok. Smakbiten verkar i alla fall spännande.

    SvarSlett
    Svar
    1. Visste heller ikke om boken inntil for nylig - gleder meg til å lese den : )

      Slett
  9. Smakebiten er slett ikke dårlig! Har lest litt forskjellig om denne, så akkurat i dag har vi nok ikke klart å overbevise hverandre om bokvalg, selv om jeg vil hevde at jeg har gitt deg feil inntrykk av "Den andre siden av gleden" somikke er spesielt klisjepreget.
    Det fine er jo at det er et hav av bøker å velge mellom, og jeg trur ingen av oss kommer til å gå tom for lesestoff med det første ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er bare å ta flerfoldige dykk i litteraturhavet - herlig : ) Og ettersom stemninger skifter, endres også valg av bøker ikke uvanlig deretter : )

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar : )