Follow on Bloglovin

søndag 10. februar 2013

En smakebit på søndag: De siste tider

Gratulerer med morsdagen til alle mødre der ute, og riktig god fastelaven! 
Foto er hentet fra: Melk.no










Tiden er kommet for denne etterhvert så mer og mer gledelige eventen, "En smakebit på søndag", i regi av bloggeren, Mari som har bloggen, Flukten fra virkeligheten

I anledning denne begivenhetsrike søndagen, har jeg valgt å gi smakebit fra boken jeg leser i forbindelselse med en samlesing av norsk fantasy. Det er bloggeren, Elisabeth som har arrangert samlesingen, og for deltagelse kan du finne ut mer på hennes blogg, Bokstavelig talt


Dagens smakebit
Foto av dez
Tittel: De siste tider : en fantasi om frihet
Forfatter: Øyvind Myhre
Forlag: J. W. Cappelen
Utgivelsesår: 1976
Omfang: 243 s.
Språk: Bokmål
Sjanger: Fantasy
Kilde: Lånt fra Deichmanske bibliotek











Øyvind Myhre (f. 1945) har skrevet en rekke bøker innen fantasy og science fiction. De siste tider er den tredje romanen i rekken romaner han skrev etter hans debut med boken, Aster i 1974.
Kilde: snl.no

I De siste tider er demoner og smådjevler nær ved å ta over verdensherredømmet totalt, det er kun få halvguder igjen - de eneste som til nå har vært til hinder for demonenes totale maktovertagelse.
Rogon - mannen uten skjebne, er halvgudenes siste og eneste håp.


Smakebiten er hentet fra s. 16
"De færreste vet noe særlig om det som ligger langt tilbake, i våre dager. I stedet for viten søker menneskene dunkle myter; i stedet for sannhet, et skjold mot virkelighetens kalde vinder... En gang, Rogon, fødtes alle mennesker uten skjebner. Det var mens gudene levde: Bak djevletukteren Zhoars rygg kunne hvert menneske bygge sitt liv, smi sin egen skjebne. Men gudene døde, drept av samme gule gift som ennå velter utover verden. Ei tid holdt halvguder og kjemper, Mahars etterkommere, stand mot demonene; så bukket også de under. Nå lever vi i de siste tider. Demoner, ånder, elementaler og djevler behersker verden. Hver for seg har de liten makt, men de er tallause som sandkorn og forgiftet av hat; ikke det minste kryp unngår deres lurende blikk. Ingen makt som finnes kan settes opp mot og balansere deres, slik at menneskene kan handle i frihet. Dette så gudene: Derfor satte de skjebnen til å herske over verden, etter at de sjøl var borte og glømt. Men én gang, ble det spådd, i de aller siste tider, skulle et skjebnelaust menneske stå fram. Hans navn skulle være Rogon."











25 kommentarer:

  1. Tusen takk for smakebiten:-) Jeg leser for lite bøker i denne sjangeren men kanskje jeg skulle gjort noe med nettopp det? Ha en fin dag,Dez:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror det blir både lærrerikt spennende å delta i bloggeren, Elisabeth sin samlesing. En annen bok på listen er Bian Shen, som Mari har gitt smakebit fra i dag - gleder meg til å ta fatt på den debutromanen.

      Slett
    2. Ja,kanskje jeg skulle kastet meg med på noen av bøkene i hvert fall? Bian Shen har jeg jo liggende, ulest for nå.

      Slett
    3. Ja, det hadde vært gøy - jo flere, dess hyggeligere : )
      Man bestemmer selv hvor mye man vil lese : )

      Slett
  2. Det är spännande med gammal fantasy, den är inte riktigt likadan som den moderna :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja noen av de tidligere fantasyromanene er skikkelig spennende : ) Liker også nyere fantasyromaner - man seneser samtiden i de. Tidligere var det overtro i forhold til vetter, tusser og troll - og dette preget også fantasybøkene som ble skrevet før i tiden. Nå er det vanlige mennesker med spesielle krefter, telepati og tidreiser som ofte er ingredienser i nåtidens fantasyromaner.

      Slett
  3. Denne hørtes veldig spennende ut! Det er rart, for jeg leser ikke mange bøker som denne, men jeg pleier å like de jeg leser veldig godt! Burde garantert ha lest mange flere! Tusen takk for smakebiten! :)
    Ha en riktig fin søndag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Moro hvis du har lyst til å være med på samlesingen av et utvalg norske fantasybøker - du leser de du har lyst til : )

      Riktig god søndag til deg også : )

      Slett
  4. Fantasy er en sjanger jeg liker godt, og norsk fantasy skulle jeg absolutt ha lest mer av så takk for lesetips!
    Ha en fin søndag med boller og kake :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg ser fram til denne samlesingen av norske fantasybøker : )

      Slett
    2. Det er veldig greit med samlesinger, ofte får man lest bøker en ellers ikke hadde valgt.

      Slett
  5. Leser lite fantasy, men denne eldre utgaven hørtes jo fryktelig spennende ut:) Demoner og smådjevler, kan jo nesten ikke bli mer spennende det:)Samlesning liker jeg, men har alt for lite tid til å delta i år på slikt annet en på Lines lesesirkel og der sliter jeg til og med å henge med:) Men kanskje jeg tar en titt på bøkene allikevel. Ønsker deg en flott søndag!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg har skikkelig sansen for denne type "ingredienser" i en fortelling : )

      Skjønner det du skrivet i forhold til å få lest alt man kunne tenke seg - blir selv å lese så mange jeg makter : )

      Slett
  6. Tack för smakebiten! Kul att höra om nya författare.

    SvarSlett
  7. Jeg er så utrolig spent på å høre hva dere samleserne syntees om denne boken :) Gratulerer så mye med morsdagen, dez!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ser også fram til midten av neste måned, når vi alle skal snakke om boken : )

      Gratulerer med morsdagen til deg også, Mari : )

      Slett
  8. Tack för smakbiten. Man glömmer lätt bort den lite äldre fantasyn i floden av ny fantasy som kommit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er sant - og da kan man gå glipp av noen go'biter.

      Slett
  9. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  10. Spennende smakebit, selv om fantasy ikke helt er i min gate! "Kammerpiken" er en nydelig roman, og ikke en biografi - anbefales :) Hilsen Anette :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fikk lyst til å lese "Kammerpiken" - liker at miljøet er satt til slottet : )

      Slett
  11. Takk for smakebiten! Jeg liker ikke fantsy, men heldigvis for disse forfatterne at det finnes en stor og trofast tilhengeskare :)
    Ønsker deg en glad dag!
    Pia

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp - gleder meg til vi skal dele våre tanker og meninger om hver enkelt bok : )

      Hvilken sjanger liker du best?

      En fortsatt fin uke til deg !

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar : )