Follow on Bloglovin

søndag 28. oktober 2012

En smakebit på søndag: Et annet liv













Siste søndagen i denne måneden, sommertiden er offisielt over og klokken skal dermed stilles tilbake én time - til vintertid. Søndag betyr også tid for den ukentlige eventen, "En smakebit på søndag", startet av Mari som har bloggen, Flukten fra virkeligheten.

Idag har jeg valgt å gi en smakebit fra selvbiografien til en av de virkelig store svenske nålevende forfatterne - Per Olov Enquist. Han har skrevet dramaer og dokumentariske romaner. Forfatteren har høstet mange og prestisjetunge priser for sine verker.

I Et annet liv skriver Per Olov Enquist om sin oppvekst og sitt liv som forfatter. Han har lenge slitt med alkoholmisbruk og tunge depresjoner, og i selvbiografien graver han dypt i sitt indre og bakover i tid - kanskje for slik å finne årsaken til misbruket? En sterk og bevegende bok. Hans Olav Brenner, programleder i NRK2 sitt "Bokprogrammet", var svært nervøs innen han skulle intervjue forfatteren og snakke om selvbiografien hans. Brenner forklarte nervøsiteten med at boken var så bra, at han ble helt skjelven i forhold til å skulle snakke med forfatteren om den.


















Foto er hentet fra: Gyldendal.no

Smakebiten er fra side: 439
Han var alene med seg selv i det islandske mørket og umulig å fange. De hadde tatt feil. Han lot seg ikke fange. Han løp i kanskje fem minutter, saktnet så farten langsomt og begynte å gå. Lysene der fremme var fremdeles svært langt borte. Han snudde seg ikke. Han kjente plutselig hvor sliten han var. Det var kanskje nå han kunne trengt hjelp og veiledning av Velgjøreren, men det var som om noen slik ikke lenger var tilgjengelig. Han var helt alene med seg selv. Det var så inn i helvete urettferdig. En eller annen gang i livet sitt var han blitt fanget inn og tjoret til denne giften med en tynn bjørneline, som etter hvert vokste seg til tau, til en jernlenke. Men når var det han ble tjoret?

Er igang med å lese den oversatte biografien - har tidligere lest Et annat liv, og den anbefales på det varmeste. Per Olov Enquist sine egne ord og setninger er så: fullkomne.

Riktig fin søndag!

20 kommentarer:

  1. En sterk smakebit! Har ikke lest noe av denne forfatteren før, men noterer meg navnet.Virker som en gripende og sterk bok dette.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den er virkelig sterk og velskrevet - det er en av mine favoritter! Er igang med å skrive en bokanbefaling om Et annet liv, som jeg kommer til å publisere her på bloggen min. Her anbefaler jeg også hans roman:Boken om Blanche og Marie.

      God søndag!

      Slett
  2. Jag har faktiskt inte läst något alls av Enquist, det kanske man borde :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det tok litt tid fra jeg første gang leste noe av han, til jeg virkelig nøt å lese han. Tekstene virket først tunge, men etter å ha lest "Boken om Blanche og Marie" og "Et annat liv", var jeg solgt : )

      Slett
  3. For en flott smakebit, tusen takk for tipset :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig, Anette : Takk for din positive kommentar : )

      God søndag!

      Slett
  4. En sterk smakebit. Det var en bok jeg ikke hadde fått med meg. Takk for tips og håper du har en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er virkelig en sterk og gripende selvbiografi - per Olov Enquist skriver så utrolig godt!

      Søndagen er fredelig og fin - hygger meg med å drikke hjemmelaget kaffelatte mens jeg leser smakebiter : )

      Slett
  5. Så bra å få en påminnelse om at jeg skal lese Enquist! Har lenge tenkt å gjøre det, men nå MÅ jeg! God søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg har stor respekt for Enquist - han skriver så utrolig bra! Blir helt satt ut til tider! God søndag til deg også : )

      Slett
  6. Takk! Denne vil jeg lese. Har startet på to av hans bøker- som jeg riktignok ikke ble ferdige med, men det var kanskje meg, og ikke han. s skyld. ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje alt til sin tid - sånn var det for meg med Enquist sine bøker til å begynne med. Måtte gi de litt tid, men så ble jeg helt bergtatt på et tidspunkt : )

      Slett
  7. Denne boken kunne jeg godt tenke meg å lese - takk for tips :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis du kunne tenke deg å lese på svensk, anbefaler jeg den svenske utgivelsen - da er du tettest på forfatteren : )

      Slett
  8. Har aldri lest noe av Enquist før, men burde kanskje prøve meg?

    SvarSlett
    Svar
    1. Anbefaler deg så absolutt å prøve : )

      Slett
  9. Denne har jeg jo lest om tidligere også, men aldri kommet så langt at jeg har lest den selv. Jeg bør jo det, for alle jeg har sett/ hørt omtale den er udelt positive. Venter på omtalen din, også skal saken tas opp til ny vurdering da!!
    Takk for smakebit og påminnelse ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Selvbiografien til Enquist var veldig bevegende - den tok et skikkelig gripetak i meg, og da jeg først hadde begynt klarte jeg ikke å legge den fra meg. Men det drøyde en stund innen jeg tok fatt på bøker av han, så igjen - alt til sin tid : )

      Ha en fin uke!

      Slett
  10. Høres jo ut som en flott bok og en flott forfatter, takk for et godt tips:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja han gir mye av seg selv i sin selvbiografi - rått og nådeløst. Heftig lesing.

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar : )