Follow on Bloglovin

lørdag 27. april 2013

En smakebit på søndag: Verdens viktigste begivenhet

Dagens smakebit fikk jeg nylig tilsendt fra forlaget, og jeg er allerede godt i gang med å lese romanen. Å stifte bekjentskap med en barselgruppe og bli med på deres ukentlige trilleturer på Grünerløkka, samt få sladder fra deres hverdag, ja det tegner til å være morsom lesing. Jeg har selv fire måneder igjen av min fødselspermisjon og trilleturene til meg og minstemann er - på Grünerløkka.

Verdens begivenhet er Viktoria Lindberg sin debutbok, og romanen er en rykende fersk utgivelse.

Dagens smakebit
Foto er hentet fra: Gyldendal.no
Tittel: Verdens viktigste begivenhet
Forfatter: Viktoria Lindberg
Forlag: Gyldendal
Utgivelsesår: 2013
Språk: Bokmål
Genre: Romaner
Kilde: Leseeksemplar










Forlaget om boken
Bare en av dem orker å rydde hjemme. Bare en gir flaskemelk. Bare en av dem får 
strålebehandling på Radiumhospitalet. Bare en bor alene.

BARSELGRUPPA. De triller barnevogner fra kafé til kafé. De hører lyden av en smokk som faller til gulvet. De er bekymret. Dagene går, det blir høst, vinter, vår, sommer. Det er bleier og rot, det er samboere som ikke bryr seg så mye som de burde, det er toskete frieri på Ekebergrestauranten.
Og barna tar sine første skritt.

Smakebiten er hentet fra s. 7
"Selv om det er hun som har satt på radioen og skrudd opp lyden, er det som regel han som hører etter og får med seg det som blir sagt. Frøydis tenker det er fordi Christer er mann og har evnen til å fokusere på én ting. Det er stort sett menn som kobler ut forstyrrelsene rundt. Der ligger nok også den unike evnen til å bli en selvopptatt og opsjonsgrisk næringstopp. De bare kobler ut de fattige, kobler ut en hjemmehjelps luselønn. En hjemmehjelp registrerer derimot alt rundt seg. Alle som trenger henne, krever ditt og datt. Selv er hun av denne fragmenterte kvinnetypen. En del av henne hører radiostemmen som sier noe om ulike musikkfestivaler som drukner i gjørme og millionunderskudd, mens en annen tenker på mer kaffe og at det hadde gått kjappere om hun gjorde det selv, og den siste på at han ikke hører når hun prater til ham, og at det har blitt mer av det i det siste. Som om det har gått inflasjon i stemmen hennes. Som om stemmen alltid bærer bud om nedgangstider."

21 kommentarer:

  1. I den smakebiten känner jag igen mig :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan tenke meg at det er mange som kjenner seg igjen ; )

      Slett
  2. Fantastisk smakebit! Dette tror jeg absolutt er en bok etter min smak :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar : ) Morer meg foreløpig i lesingen av boken ; )

      Slett
  3. Denne kunne jeg godt tenkt meg å lest! Tusen takk for fin smakebit:)
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har gått og vært nysgjerrig på denne boken og da jeg endelig fikk den fra forlaget, begynte jeg å lese med det samme. Så langt er den underholdende og det er nok av av gjenkjennelsesfaktorer : )

      Slett
    2. Ja,det er nok mye å kjenne seg igjen i her tenker jeg.

      Slett
    3. Og underholdende lesing ; )

      Slett
  4. Takk for smakebiten, på noe som de fleste vil kjenne igjen fra en periode i livet. Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så sant, så sant - er allerede flere gjenkjennelsesfaktorer i boken ; )

      Slett
  5. Hm, jag känner igen det där ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi er nok flere som gjør det ; )

      Slett
  6. Takk for smakebiten. :)

    SvarSlett
  7. Denne boken har jeg lest om før og er litt nysgjerrig på. Selv om jeg ikke har noen nærhet til historien slik du har :-) Det var en fin smakebit, men samtidig en litt depressiv en. En følelse av at ting kanskje ikke er så bra?
    Men en riktig fin søndag ønsker jeg deg hvert fall! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Din fornemmelse stemmer - mødrene i barselgruppen har alle hvert sitt de strir med. Forfatteren gir ikke noe glamorøst bilde av hverdagen til disse nybakte mødrene og fedrene.

      Slett
  8. takk for boktips og smakebit. dette virker som en fornøyelig bok ja :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er fornøyelig lesing - kjenner meg igjen i noe, og det er gøy at fortellingen er lagt til mitt nærmiljø : )
      Det er som bloggeren Astridterese skriver i sin kommentar, en del ting som ulmer under overflaten - det er ikke noe glamorøst over hverdagen til mødrene i barselgruppen. De har alle sitt å stri med, og vi lesere får innblikk i deres hverdag.

      Ha en fin uke!

      Slett
  9. Jeg liker både teksten av forlaget om boka og smakebiten som du har valgt. Så kjekt da, å kunne lese om faste rutiner fra din egen hverdag i boken!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig at du likte smakebiten : )

      Ble selv også nysgjerrig på boken etter å ha lest teksten til forlaget - især ettersom jeg selv, i likhet med mødrene i fortellingen, har fødselspermisjon og går trilleturer på Grünerløkka. Der slutter også likhetene - vi har nok ulike rutiner : )

      Slett
    2. Ja, jeg håper ikke du er bekymret og at samboer ikke bryr seg! God helg!

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar : )