Follow on Bloglovin

fredag 5. februar 2016

Boktips: Slipp Hold av Heidi Sævareid.

Slipp Hold er blant de nominerte til Bokbloggerprisen 2015 - vinneren blir kunngjort i september 2016. Jeg er en av bokbloggerne som skal være med på å stemme fram en vinner. Slipp Hold var også blant de nominerte til Uprisen - årets ungdomsbok, stemt fram av ungdommen selv.

Bilde er hentet fra: Mangschou.no
Har akkurat begynt å lese boken, og førsteinntrykket er bra. Heidi Sævareid er god på å skrive fram  en stemning hos meg som leser. Jeg sitter med en slags uro nesten helt fra starten av boken - en uro i forhold til om hovedpersonen egentlig burde være sammen med kjæresten sin. Han virker altfor manipulerende.


Leste en anmeldelse i Dagsavisen hvor jeg fikk en overraskelse i forhold til at forfatteren, i likhet med hovedpersonen i boken, kjenner til body suspension. Heidi Sævareid praktiserer body suspension, og har uttalt at hun føler seg fri når hun gjør det.
Bilde er hentet fra: Dagsavisen.no
Virker som om 19-årige Mari - bokens hovedperson, også vil gjøre seg selv friere ved å utfordre seg selv og prøve ting hun er nysgjerrig på, og som Torger, kjæresten hennes, helt sikkert ikke vil like.


Jepp, dette blir spennende - jeg leser videre...


Nysgjerrig på hva andre mener om boken?
http://ungdomsboka.blogspot.no/2015/09/slipp-hold-av-heidi-svareid.html
http://tinesundal.blogspot.no/2015/11/slipp-hold-en-ungdomsroman-av-heidi.html
https://bokelsker.wordpress.com/2015/05/01/slipp-hold-heidi-saevareid/

9 kommentarer:

  1. Du mener kanskje Heidi Sævareid? Eller har en hittil ukjent Helga Sævareid skrevet en prikk lik bok? Interessant, de burde møtes, disse to ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
  2. Denne boken likte jeg veldig godt, kan det ha sammenheng med hovedpersonens navn? ;) Neida, jeg likte utrolig godt måten Heidi Sævareid formidler historien på, hun skriver godt og fengende. Tematikken er også interessant, jeg tror det er mange som lever i lignende forhold som Mari.

    Kanskje du har mikset navnet litt sammen med Helga Flatland, fort gjort ;) Begge er jo nominert i hver sin klasse til BBprisen også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, har mikset litt i farta men har rettet opp feilen nå ; )
      Likte også boken - Sævareid er god til å sette ord på og beskrive følelser og stemninger.

      Slett
    2. Enig! Jeg er spent på hvordan resten av bokbloggerne liker boka :)

      Slett
  3. Jeg må skaffe meg denne skjønner jeg! Går inn på eBokBib og håper den ligger der.

    SvarSlett
    Svar
    1. Har skrevet en bokanmeldelse her:
      http://nordbergskolebibliotek.blogspot.no/2016/02/bokanmeldelse-slipp-hold-av-heidi.html?m=1

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar : )