Follow on Bloglovin

fredag 28. mars 2014

Samlesing: Fugletribunalet av Agnes Ravatn

Foto er hentet fra: Samlaget.no



















Forfatteren briljerer med ord, men fortellingen blir for kjedelig i lengden.

I likhet med Elin, bloggeren Av en annen verden, hadde jeg også store forventninger til denne kritikerroste romanen. Elin skriver på bloggen sin at hun fant Fugletribunalet dørgende kjedelig - jeg kan skjønne henne. Jeg ble fascinert av hvor velskrevet teksten er - forfatteren er det jeg vil kalle en poetisk ordkunstner, og med dette mener jeg at hun har ordene i sin hule hånd. Agnes Ravatn maler med ord. Utdraget jeg har valgt fra boken synes jeg viser dette godt:

Fra s. 12 i Fugletribunalet
Suse heimover på smale dekk med fjorden til venstre og våt, svartglinsande fjellvegg til høgre, varene i veska på bakhjulet, passerande bilar på veg mellom byane, ned den bratte grusvegen, gjennom skogen og setje sykkelen inntil vedstablane. Knitre over grusen, inn i entreen, over golvet.

Fortellingen derimot nådde ikke helt opp hos meg - etterhvert kjedet jeg meg. Spenningen mellom hovedpersonene var ikke spennende nok for min del - tilnærmelsen mellom de to tok så altfor lang tid, jeg ble utålmodig, de detaljerte beskrivelsene av stemninger gjorde meg etterhvert rastløs. Men, ettersom det er samlesing, ville jeg lese ferdig boken. Den mannlige hovedpersonen Sigurd var jeg tidlig i lesingen skeptisk til, det var noe skummelt med han - jeg måtte også  finne ut om jeg hadde rett i mine antagelser.

Tross min bedømmelse av Fugletribunalet tenker jeg at jeg allikevel kommer til å lese boken igjen, nå som jeg vet hva jeg har i møte. Jeg vil da gå mer bort fra selve historien og bare nyte selve teksten, dvele ved ordene, setningene og de fine beskrivelsene av stemninger.

KNIRK har et innlegg på bloggen sin hvor hun skriver om Balders død som litterært motiv i sammenheng med samlesingen. Et veldig interessant innlegg som jeg vil ha som bakteppe neste gang jeg leser Fugletribunalet, og da med et signert eksemplar i hånden som jeg nylig vant på KNIRK sin give-away.










3 kommentarer:

  1. Interessant det du skriver om boken. Jeg hadde planer om å lese den i forbindelse med samlesingen, men det ble ikke til. Forhåpentligvis blir den lest før stemmene skal avgis, og jeg er spent på hva jeg selv kommer til å synes om Fugletribunalet.

    SvarSlett
    Svar
    1. På bibliotekene er det lange ventelister for å låne den og den har blitt omfavnet av lesere - Ungdommens kritikerpris har den også vunnet, så det var overraskende for meg at boken ikke nådde opp.

      Slett
  2. Hei! Har denne boken som særemne, og skal sammenligne den med Jenny av Sigrid Undset. Synes avsluttningen på boken var vanskelig å skjønne, men går ut i fra at Sigrud tok sitt eget liv og at han drepte Nor da hun fortalte at hun hadde vært utro? Stemmer dette? Hadde satt stor pris på hjelp og evt. forslag til problemstilling! Håper på svar :-)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar : )